zondag 12 mei 2019

Mozaïek eigen patroonontwerp




Via de e-mail kreeg ik de vraag hoe ik dit  (eigen) patroon heb gehaakt.
Nu was het al weer enige tijd geleden en ik had het niet opgeschreven, maar wilde ook voor mijzelf het wiel nog wel een keer uitvinden. Het is gebaseerd op het zogenaamde mozaïekhaken.

Ik maak de mozaïeksteek als volgt:
bij deze steek sla ik de draad tweemaal om de haaknaald (zoals bij een dubbel stokje) en steek dan onder de voorgaande rijen met lossen in de steek met dezelfde kleur en maak dan het stokje af door draad omslaan, doorhalen door 2 lusjes, draad omslaan, doorhalen door 3 lusjes.

De combinatie met de kleuren wordt het mooiste als je contrasterende keuren gebruikt, dus een donkere en een lichte kleur.
Bij het omdraaien van het werk haak ik 1 keerlosse.


PATROON

Ik heb bij het proeflapje 12 lossen opgezet met kleur A (grijs).
Toer 1 kleur A: 11 vasten
Toer 2 kleur A: 11 vasten
Toer 3 kleur B (aqua): 1 vaste,  * 2 lossen, 1 steek van de vorige toer overslaan, 1 vaste  *, van * tot * herhalen en eindigen met 1 vaste.
Toer 4 kleur B: als toer 3.
Toer 5 kleur A: 1 vaste, 1 mozaïeksteek,  * 2 lossen, 1 mozaïeksteek  *, van * tot * herhalen en eindigen met 1 vaste.
Toer 6 kleur A: 2 vasten, * 2 lossen, 1 vaste  *, herhalen van * tot * en eindigen met 2 vasten.
Toer 7 kleur B: als toer 3.
Toer 8 kleur B: als toer 3.
Toer 9 kleur A: 1 vaste, 1 mozaïeksteek, 1 vaste enz., eindigen met 1 vaste.
Toer 10 kleur A: 11 vasten.

Succes en nog een fijn weekend! 
En voor de moeders een fijne moederdag!










Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...