vrijdag 21 september 2018

Mozaïek haken / Mosaic Crochet

Soms denk je dat je alle technieken wel hebt gehad met het haken, totdat je weer eens iets nieuws ontdekt. Het mozaïek haken oftewel Mosaic Crochet.
Het is een andere techniek dan Interlocking Crochet en anders dan Mochilla-haken.



THE ONE STEP BEYOND BLANKET  www.martinupnorthblog.wordpress.com

Link naar de schema's:
Free Pattern – One Step Beyond Mosaic Charts

Hieronder heb ik hem als foto aangegeven, zodat ik beter uitleg kan geven hoe dit bijzondere patroon wordt gehaakt.
















Als je de link aanklikt volgt een uitgebreide beschrijving (ook in het Nederlands).

Ik vind het gemakkelijker om het getekende schema te volgen.

Het patroon wordt met vasten en stokjes gehaakt (ik gebruikte het anderhalve stokje - tweemaal omslaan, door 2 lusjes halen en dan door 3 lusjes halen) en lossen.

Elke toer bestaat uit 2 rijen.

Eerste toer van dit patroon bestaat uit vasten heen en vasten terug met kleur A.

Tweede toer: hecht kleur A niet af en ga verder met kleur B als volgt:
1 vaste , 1 vaste, 2 lossen (soms wordt bij het mozaïek haken 1 losse gebruikt, maar ik vind 2 lossen mooier). 1 vaste, 1 vaste, 1 vaste, 2 lossen, 1 vaste, 1 vaste, 1 vaste, twee lossen enz en eindigen met 1 vaste, 1 vaste.
Op de teruggaande toer komt er in elke vaste een vaste en boven de 2 lossen ook 2 lossen.

Derde toer: pak kleur A weer op en ga als volgt verder:
1 vaste, 1 vaste, 1 anderhalf stokje (ingestoken aan de voorkant van het werk - in de rij eronder), 1 vaste, 1 vaste, 2 lossen, 1 anderhalf stokje, 1 vaste, 1 vaste, 2 lossen, 1 anderhalf stokje, 2 lossen, 1 vaste, 1 vaste, 1 anderhalf stokje, 2 lossen, 1 vaste, 1 vaste, 1 anderhalf stokje, 1 vaste, 1 vaste, 
2 lossen, 1 anderhalf stokje, 1 vaste, 1 vaste, 2 lossen, 1 anderhalf stokje, 2 lossen, 1 vaste, 1 vaste, 1 anderhalf stokje, 2 lossen, 1 vaste, 1 vaste, 1 anderhalf stokje, en eindigen met 2 vasten.

Op de teruggaande toer komt er op elke vaste en op elk anderhalf stokje een vaste en boven de 2 lossen ook 2 lossen (soms zitten de steken een beetje verstopt!)

De volgende toeren worden volgens hetzelfde principe en het schema gehaakt.

Mijn deken:







Er is wel flink oefening nodig om het onder de knie te krijgen, maar het resultaat is verbluffend!

Begin van een volgend project:

Het ruitjespatroon komt van deze site www.lillabjorncrochet.com 

Het streepjespatroon heb ik zelf verzonnen.





Nog meer uitdagingen (zie mijn Pinterest-verzameling / mosaic) https://nl.pinterest.com/annavalk/





Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...